Egyre többen intézik itt a bevásárlást a vidéki Magyarországon: megéri, tényleg sokat spórolnak?
Hazánkban egyre többen rendelnek webáruházból. Kíváncsiak voltunk arra, hogyan alakult a 2022-es év és mire számítanak idén a legnagyobb bérelhető webáruház rendszert üzemeltető Unas és Shoprenter szakemberei, akiket felkerestünk, hogy válaszoljanak kérdéseinkre.
Melyek voltak a legkeresettebb termékek 2022-ben?
Gáll Barna, az Unas Üzletfejlesztési menedzsere: A jelenlegi gazdasági körülmények és a horizonton fenyegető esetleges recesszió fényében a lakásfelújítás és az energiahatékony termékek, például az épületszigetelés, a klímaberendezések, a falra szerelhető elektromos fűtőtestek, az ablakszigetelés és a kazánok trendje 2022-ben jelentősen megnövekedett népszerűségnek örvend. Ezt a tendenciát valószínűleg több tényező együttesen mozgatja, például az energiaköltségek megtakarításának és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének szükségességével kapcsolatos növekvő tudatosság, valamint az otthoni életterek kényelmesebbé és energiatakarékosabbá tételének vágya. A lehetséges recesszió miatt sok fogyasztó kereshet költséghatékony módokat otthona javítására, és az e-kereskedelem kényelmes és megfizethető lehetőséget jelenthet az ilyen típusú termékek megvásárlására. Ennek eredményeképpen a gazdasági kihívások ellenére várhatóan tovább nő a kereslet a lakásfelújítási és energiahatékony termékek iránt az e-kereskedelemben.
Shoprenter: A Shoprenter 2008 óta minden évben elvégzi Nagy Webáruház Felmérésüket, így a 2022-es évben is, melyben 725 webáruháztulajdonos vett részt. A kutatásból kiderült, hogy a legjobban teljesített területek: 1. Otthon, kert (24 %), ezen belül barkács és kert, valamint lakberendezés; 2. Ruházat-sport és divat-kiegészítők (24%) ezen belül a ruházat, sportruházat, 3. Játék és kultúra (22%), ezen belül játék, ajándék, valamint a 4. Szépség és egészség (16%), 5. Napi fogyasztási cikkek (FMCG) (10%).
A decemberi hónap forgalma megegyezett-e a korábbi évek azonos időszakával?
Gáll Barna, az Unas Üzletfejlesztési menedzsere: A decemberi értékesítési adatok alapján úgy tűnik, hogy az UNAS rendszerét használó majd 8000 webáruház nagyjából 20%-os növekedést ért el az előző év azonos időszakához képest. A megrendelések összértéke az inflációnak köszönhetően szintén mintegy 39%-kal nőtt. Ez arra utal, hogy miközben a megrendelések száma növekedhetett, az átlagos rendelési érték is nőtt. Ennek oka lehet a fogyasztói kiadások eltolódása a magasabb árú, jobb minőségű termékek vagy szolgáltatások felé, vagy a lakásfelújítás és az energiahatékony termékek előtérbe kerülése. Érdemes megjegyezni, hogy recessziós időszakban a fogyasztók általában óvatosabban bánnak a kiadásokkal, és a legszükségesebbekre összpontosítanak. Az a tény, hogy webáruházaink a gazdasági kihívások ellenére is növekedést tudtak elérni az értékesítésben, pozitívan jelzi platformunk és a rajta működő webshopok erejét. Továbbra is figyelemmel kísérjük a piaci viszonyokat, és szükség szerint támogatást nyújtunk webshopjainknak, hogy segítsük őket a jelenlegi gazdasági helyzetben való eligazodásban.
Az energiaválság hatására mely termékek iránti kereslet ugrott meg leginkább a webáruházakban?
Gáll Barna, az Unas Üzletfejlesztési menedzsere: A rendszerünket bérlő webáruházak értékesítési adatainak elemzése alapján úgy tűnik, hogy az energiaválság miatt megnőtt a kereslet az energiahatékonysággal és a lakásfelújítással kapcsolatos termékek iránt. Ide tartoznak az olyan termékek, mint az épületszigetelés, a klímaberendezések, a falra szerelhető elektromos fűtőtestek, az ablakszigetelés és a kazánok. Ezek a termékek segítenek a fogyasztóknak megtakarítani az energiaköltségeket, valamint kényelmesebbé és energiatakarékosabbá tenni életterüket, ami különösen fontos a magas energiaárak idején. A kereslet növekedés tapasztalható továbbá az energiahatékony világítás, az intelligens otthoni eszközök és készülékek, valamint más kapcsolódó termékek, amelyek segíthetnek az energiafogyasztás és az energiaköltségek csökkentésében.
Shoprenter: Az orosz-ukrán háború és a növekvő infláció a webáruházak 43%-ára negatívan hat, mely a forgalom csökkenésében érezhető, további 41%-a nem észlelt semmilyen változást a forgalomban, míg 16%-nál a forgalom növekedését eredményezte. A TOP 3 probléma, amellyel a webáruházaknak jelenleg szembe kell néznie, az infláció okozta nehézségek, a szállítási költségek növekedése és a nem megfelelő ellátási lánc.
Hogyan változtak a vásárlói szokások az elmúlt évben? Észrevehető-e a spórolás? Gáll
Barna, az Unas Üzletfejlesztési menedzsere: Az elmúlt évben a fogyasztói magatartás és a költési szokások viszonylag következetesek maradtak. Nőtt az online vásárlás, de ezt valószínűleg inkább a kényelem és az egyszerű használat, mint a megtakarítási vágy vezérli. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a fogyasztók körében egyre inkább tudatosul a környezetre gyakorolt hatás, és egyre nagyobb az igény a környezetbarát és fenntartható termékek iránt is. Összességében úgy tűnik, hogy a fogyasztók továbbra is hajlandóak a korábbiakhoz hasonlóan vásárolni, de egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra és a környezeti hatásokra.
Shoprenter: A vásárlók 2022-ben egyre nagyobb arányban fizetnek online bankkártyával. Már a webáruházak 79%-a biztosítja ezt a fizetési módot vásárlóinak.
Az idei 2023-as évben mely termékek lesznek a legkeresettebbek?
Gáll Barna, az Unas Üzletfejlesztési menedzsere: Nehéz biztosan megjósolni, hogy mely termékek lesznek a legkeresettebbek 2023-ban, mivel ez számos tényezőtől függ, például a piaci feltételektől, a technológiai fejlődéstől és a fogyasztói preferenciáktól. A jelenlegi trendek és iparági meglátások alapján azonban valószínű, hogy az energiahatékonysággal és az otthonok felújításával kapcsolatos termékek továbbra is népszerűek lesznek, beleértve a korábban felsorolt termékköröket. Ez különösen akkor igaz, ha az energiaárak magasak maradnak, mivel a fogyasztók továbbra is keresni fogják a fűtési rendszerek korszerűsítésének és az energiaköltségek csökkentésének lehetőségeit. Ezen túlmenően a fenntartható életmóddal és az intelligens háztechnológiával kapcsolatos termékek iránti kereslet is növekedhet. Fontos azonban megjegyezni, hogy recessziós időszakban a fogyasztók általában óvatosabban bánnak a kiadásokkal, és a legszükségesebbekre összpontosítanak, ami a gyengébb minőségű vagy olcsóbb termékek iránti nagyobb keresletet eredményezhet.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)