Megszólalt debreceni akkugyár: jövőre próbaüzemet, két év múlva éles gyártást akarnak
A kínai CATL a debreceni beruházással évtizedes léptékben gondolkozik, háromezer milliárd forintnyi befektetést és közel tízezer munkahelyet hoz Magyarországra a fejlesztés - hangzott el a CATL által szervezett sajtóbeszélgetésen.
Hónapok óta forrnak az indulatok a Contemporary Amperex Technology (CATL) debreceni akkumulátorgyár-beruházásával kapcsolatban. A magyar kormány azonban egyértelműen letette a voksát: ha rajtuk múlik, az ország akkumulátor-nagyhatalom lesz. Az Indexnek most lehetősége volt kérdezni a kínai CATL-vezetőségétől - erről korábban itt írt a HelloVidék.
Most a CATL vezetése is megszólalt
A világcég egy szűk körű sajtóeseményen ismertette elképzeléseit. Mivel a CATL tőzsdei vállalat, nem publikus információkat csak igen óvatosan fogalmazhatott meg, és egyes, sokakat foglalkoztató kérdésre (például az állami támogatások mértékére) nem tudott pontos, számszerű választ adni. Mint a Telex megtudta, ez még folyamatban van, a CATL minden kért adatot megadott a magyar államnak, amely most az Európai Bizottságnál igyekszik jóváhagyatni a támogatásokat. Azaz a pontos számok a brüsszeli döntés után lesznek publikusak - közölte a Telex.
A cég és a magyar tervek
Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője új részleteket is közölt. A 2011-ben alapított Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) központja a kínai Ningtö városban található, emellett 13 gyárral rendelkezik világszerte, mintegy 120 ezer embert foglalkoztat.
A magántulajdonú kínai cég az akkumulátoripar legnagyobb szereplője, 2022-re 37 százalékos piaci részesedést ért el az elektromosautó-akkumulátorgyártás területén. Debrecenbe tervezett cella- és modulgyára is elektromos autókhoz szükséges eszközöket gyárt, a cég másik nagy területe, a naperőművekhez kapcsolódó energiatároló, de a magyar cég ebben az iparágban nem tervez elindulni.
A CATL azt is tisztázta, hogy Debrecenben nem akkumulátor-összeszerelő üzemet létesít, az például a szomszédos BMW gyárában, illetve más elektromos autókat gyártó megrendelőknél működik majd, a kulcsalkatrészek végső összeszerelését ugyanis egyes autóipari cégek szeretik maguknál tartani. A CATL az ellátási lánc eggyel korábbi fázisában a legfontosabb, energiatárolásra szolgáló részegységeket, cellákat fogja gyártani, amelyeket modulokba, majd egységekbe csoportosítanak az akkumulátor-összeszerelő üzem részére.
Közel tízezer munkahelyet hozna létre a CATL háromezermilliárd forintos debreceni beruházása
A kínai CATL a beruházással évtizedes léptékben gondolkozik, magyarokat foglalkoztatna, és a teljes környéket zöldíteni kívánja: itt van minden, amit a debreceni akkumulátorgyárról tudni lehet – - írta ma cikkében a Világgazdaság, akik szintén részt vettek a sajtóeseményen. Azt is megjegyezték, hogy a gyárban 9000 magyar lelhet munkahelyre az évtized végére.
Címlapkép: Getty Images
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2,5 millió forintot igényelnél, 72 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 50 760 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 50 948 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)