Ezek lennének a tokaji aszú végnapjai? Fontos hírek érkeztek Hegyaljáról

Bódogh Gabriella   
  Megosztom
Ezek lennének a tokaji aszú végnapjai? Fontos hírek érkeztek Hegyaljáról

A klímaváltozás és a piaci verseny új kihívásokat és lehetőségeket teremt a tokaji aszútermelők számára. A világ egyik legkülönlegesebb természetes édesborának közel 500 éves története van, de hogyan tud megújulni, és megtartani a minőségét? Felkerestük dr. Molnár Pétert, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanács elnökét, hogy megtudjuk, hogyan készítik el ezt a csodálatos bort, hogyan értékesítik a világ minden táján, és milyen innovációkat alkalmaznak az aszútermelésben és -értékesítésben.

HelloVidek: Milyen kihívásokkal és lehetőségekkel szembesülnek az aszútermelők a klímaváltozás és a piaci verseny miatt?

Dr. Molnár Péter: Sok kérdést kapunk a tokaji aszúról itthon és külföldről is. Ez a különleges bor a tokaji borvidék ősi történelmi hírnevét alapozta meg. Az első írásos említése 1571-ben a Garai családi hagyatéki leltárában található. Két évvel ezelőtt ünnepeltük ennek az első ismert említésnek a 450 éves évfordulóját. A Garai család már akkor aszú bort hagyományozott tovább, ami azt jelenti, hogy legalább 500 éve bizonyítottan készül Tokaj hegyalján ez a bor. Ez egy nagyon kifinomult borkészítési mód eredménye, amelyet még ma is alkalmazunk. Azt állíthatom, hogy a világ legkülönlegesebb és legmagasabb minőségű természetes édes borai Tokaj-Hegyalján készülnek. A borvidék rendkívüli adottságai, az egyedi klimatikus és geológiai tényezők mellett fontos szerepe van az emberi tudásnak és a felhalmozott tradicionális tapasztalatnak is. Ezek mind együtt alkotják ezt a csodálatos bort.

Természetesen az elmúlt 500 év során sok kihívással kellett szembenéznünk, és most is van egy ilyen, de nagyon jók az esélyeink. A borvidék fekvése fantasztikus, mert itt találkozik a hegyvidék az Alfölddel.

Ez azt jelenti, hogy fagy problémáink nincsenek, mert a hideg levegő le tud folyni az ártér irányába. Emellett a Zemplén hegyei megvédenek minket az északról betörő hideg szelektől és biztosítják azt a párás mikroklímát, amelyet a Bodrog és a Tisza folyók adnak. Ez nagyon fontos a nemespenész túléléséhez és fejlődéséhez. A makroklímánk száraz, de ezen belül van egy párás mikroklíma, ami reggelente segíti az aszúsodás folyamatát. Szintén nagyon fontos: a talajaink nagy része magas agyagtartalmú és jó víztartó képességű. Ebből adódik, hogy egy olyan száraz évben is jó minőségű termést tudtunk szüretelni, mint amilyen a 2022-es volt. A fő fajtánk, a Furmint egy rendkívül ellenálló, szikár fajta. Nincs problémánk Tokaj-Hegyalján a globális felmelegedés kapcsán, de természetesen folyamatos alkalmazkodásban vagyunk a szőlőtermesztésben és a borászatban egyaránt. Nyilván azt érezzük, hogy a szüreti időszak korábbra tolódott egy pár héttel, de ezt jól tudjuk kezelni.

A legjobb termelőink már bekerültek a világ legelismertebb éttermeibe és borkereskedéseibe, a tokaji aszúval a világ minden legfontosabb piacain elérjük az a horeca szektort. Boraikkal sorra nyerik a rangos nemzetközi arany és platina érmeket a világ legnevesebb borversenyein, harminc év alatt sikerült visszahelyeznünk a tokaji minőséget a világ bortérképére, ami nagyon komoly eredménynek számít.

A kereskedelemben való fejlődésünk természetesen nem volt zökkenőmentes, hiszen a szocializmus évtizedei alatt lényegében eltűntünk a világ borpiacáról. Most minden borászatunk azon fáradozik, hogy ezt újra felépítse. A sikerek biztatóak, de ez egy folyamatos munka. Soha nem lehet megállni, hiszen a piacépítés állandó kihívásokkal jár. Azt látom, hogy a piac nyitott erre a minőségre, és a horeca, valamint a top horeca szektor is érdeklődik iránta. Ezen kívül nagyon fontosnak tartjuk, hogy ne csak magát a bort értékesítsük, hanem bemutassuk partnereinknek és fogyasztóinknak a tokaji aszú gasztronómiai lehetőségeit. Az bor-étel párosításokra nagy hangsúlyt fektetünk. Megmutatjuk azt, hogy a tokaji aszú nem csak desszertborként értelmezhető a gasztronómiában, hanem sokkal több annál. Jó egyensúlyú, gazdag ízvilágú bor, akár húsételekhez is jól illik megfelelő szószokkal és fűszerekkel harmonizálva.

HV: Milyen innovációkat alkalmaznak az aszútermelésben és -értékesítésben a borászatok?

Az innováció folyamatos a borászatban, de mivel ez egy sok évszázados tradíciókon alapuló borkészítési kategória, szigorúan meghatározott szabályok szerint kell dolgoznunk, amelyeket a tokaji termékleírás ír elő és garantál. Emiatt az innováció korlátozott, de a borászok egyedi elképzelése érvényre juthat a termékleírás keretein és a kategórián belül. Az innováció ebben az esetben azt jelenti, hogy az adott termőhely minőségét és saját ízlésvilágát hogyan tudja a borász kifejezni a boron keresztül. A bora tulajdonképpen a névjegykártyája.

Az értékesítés során itthon és külföldön nagyon fontosnak tartjuk, hogy ne csak magát a bort értékesítsük, hanem bemutassuk partnereinknek és fogyasztóinknak a tokaji aszú gasztronómiai lehetőségeit. Az bor-étel párosításokra nagy hangsúlyt fektetünk. Megmutatjuk azt, hogy a tokaji aszú nem csak desszertborként értelmezhető a gasztronómiában, hanem sokkal több annál. Jó egyensúlyú, gazdag ízvilágú bor, akár húsételekhez is jól illik megfelelő szószokkal és fűszerekkel harmonizálva.

HV: Milyen szerepet játszik az aszú a magyar gasztronómiai kultúrában és turizmusban?

A gasztronómiát már érintettük korábbi válaszaimban. A turizmusban nagyon fontos szerepet játszik a tokaji aszú, mint a Tokaji borvidék vezető terméke. A látogatók itt helyben kóstolhatják meg a borokat és hallhatják a borászoktól az érdekes és értékes információkat. A helyi értékesítés is növekszik, egyre többen vásárolnak tokaji aszút.

HV: Milyen jövőképet fogalmaznak meg az aszúról?

A jövőképünk az, hogy folytatjuk azt, amit az őseink tettek: elkészítjük a világ egyik legkülönlegesebb természetes édesborát. Harminc év munkája után a minőség megalapozott, de természetesen folyamatosan dolgozunk a még magasabb minőség érdekében. A jövőképünkben fontos szerepet játszik a a borászatok prosperitását elősegítő piaci siker. A célunk az, hogy elérjük a világ minden olyan borpiacát, ahol az ilyen típusú borok fogyasztása zajlik. Ebben már jó úton haladunk, de még van lehetőségünk növekedni. Célunk, hogy a tokaji aszú minden meghatározó piacon visszakerüljön a régi trónjára, közösségi borpromócióval és marketing aktivitásokkal igyekszünk minél ismertebbé tenni ezt a fantasztikus bort a világon.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

tokaji borvidék

tokaj-hegyalja

dr. molnár péter

hegyközség

elnök