Ilyen autóút még nem épült itthon: vajon bejön a dán recept a magyaroknak?
A hidegebb idő beköszöntével is folytatódik a kivitelezés a kétszer kétsávosra bővülő 67-es számú főút Balatontól Kaposvár felé vezető részén. Az évtizedek óta várt beruházás a gazdaságélénkítő hatásán túl a turisztikára is pozitív hatással lesz Somogy megyében. Ráadásul a manapság egyre népszerűbb hygge, a dánok boldogságreceptje is kap egy szeletet az úton: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) dániai mintára egy zenélő szakaszt is beépít az aszfaltba.
Egyre látványosabban halad az építkezés a Kaposvár és az M7-es autópálya között. A 67-es főút fejlesztésével gyorsabbá és biztonságosabbá válik a közlekedés a magyar tenger és a somogyi megyeszékhely között. A beruházásból munkát, megélhetést és újabb lehetőségeket remélnek a helyiek. Tudják, hogy a gazdaság nem létezik korszerű közlekedési infrastruktúra nélkül, amely növeli a térség tőkevonzó képességét, segíti a gazdasági növekedést, és a teljes foglalkoztatottságot.
A teljes építési szakaszon ideiglenes forgalomkorlátozást vezettek be, amely sebességkorlátozást, előzési tilalmat jelent, és felhívja a figyelmet a jelzőőrös vagy jelzőlámpás forgalomirányításra. A kivitelező novemberben átterelte a megépítendő összekötő útra a forgalmat.
A változó terelésekre, valamint a sebességhatárok betartására felhívjuk a figyelmet, senki ne vezessen megszokásból!
– hívta fel a figyelmet Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., amikor a HelloVidék a munkálatok jelenlegi állásáról kérdezte.
Azt is hozzátették, hogy a hamarosan érkező, hidegebb időjárás az építéstechnológiát nagyban befolyásolhatja. A kivitelező ennek megfelelően a téli időszakra a megépített töltéstestet védőréteggel, valamint a cementes burkolat alapréteget bitumenes alapréteggel fogja eltakarni, így védve lesz az esetleges károsodásoktól.
Azt már minden somogyi kívülről fújja, hogy a kivitelezés részeként Somogyaszaló és Somogybabod között 33,2 kilométer hosszon kétszer-két sávos út épül. Ebből több mint 20 kilométer új nyomvonalon vezetett elkerülőút létesül, míg a települések közötti szakaszon a meglévő nyomvonalat szélesítik és megerősítik a burkolatot a 11,5 tonnás tengelyterhelés elviseléséhez. Az út építése során három darab, külön szintű csomópont, szintén három kétsávos turbó körforgalom, valamint összesen tizennyolc műtárgy, köztük aluljáró, felüljáró és vadátjáró létesül. A főpálya mellé 11 kilométeres burkolt szervizutat építenek összekötő úti paraméterekkel a lassújárművek számára.
A somogybabodi elkerülőn a töltésalapozások, a töltésépítések megtörténtek, jelenleg burkolatalap építése folyik szakaszosan. Somogybabod, és Vadépuszta közötti az új, kétszer egysávos burkoltösszekötő út nyomvonalán a burkolatalap építési munkák elkészültek. A forgalom átterelése erre az útra 2018. decembere körül várható
– tájékoztatta a HelloVidéket a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.).
Hozzátették: a Vadépuszta elkerülőnél a töltésalapozás megépült, jelenleg a töltésépítés van folyamatban, és a Vadépuszta-Mernyeszentmiklós közötti szakaszon is a befejezéshez közeledik. Utóbbinál az elkerülő területén a töltési építési munkák zajlanak.
A Mernye és Mernyeszentmiklós közötti szakaszon a földmunkák elkészültek, a rézsű humuszolása, árok kialakítása történik, míg a mernyei elkerülő részen megépült a töltésalapozás, javítóréteg elkészült a burkolatalap fogadásához, az északi felhajtónál megtörtént a töltésépítés. A Mernye elkerülő és a Somogyaszaló közötti szakaszon elkészült a burkolt szervizút és a gyorsforgalmi út leendő két jobb oldali pályájának burkolatalap rétege
- közölte a NIF Zrt.
A kivitelező munkatársai épp a bevágást- illetve a töltésépítést végzik a somogyaszalói elkerülő szakaszon, és elkezdődött a Kaposfüred körforgalom építése is. Itt jelenleg a javító-védőréteg, burkolatalap építése zajlik, és már megtörtént az ideiglenes terelőút forgalomba helyezése. Három hídnál végzik a pályalemez betonozását és ütemezett építik a műtárgyakat.
A gyorsút teljes nyomvonalán megvalósul a vadvédelem, és még ennél is több. Magyarországon itt építenek először zenélő aszfaltot, ahol a tervek szerint a Republic jól ismert slágere, a 67-es út csendül majd fel a kétszer kettő sávosra bővülő 67-es főút egyik, Kaposvár felőli szakaszán, 500 méter hosszan.
Az úgynevezett akusztikus aszfalt egy speciális technológiával készül: ugyanolyan aszfaltot terítenek le, mint bármelyik másik útszakaszon, csak itt a felületet egy gyémántvágóval bemetszik kereszt irányban. A hang magassága a barázda mélységétől és egymáshoz viszonyított távolságától függ
- tájékoztatta a HelloVidéket a NIF Zrt.
Egy valódi hangszerhez hasonlítva az aszfaltba vésett mélyedések képezik a kottát, a kocsi gumija a gitár húrja, az autó karosszériája pedig maga a hangszer. Azaz, ha ráhajt az autós a keréknyomnyi vagy teljes sávon elterülő „bitumen kottára”, akkor felcsendül a dallam.
A zenélő aszfalt ötlete Dániából származik: ott csináltak először hasonlót 1995-ben. Európán belül például Franciaországban és Ausztriában is hallható ilyen „aszfalt muzsika”, ezenkívül Amerikában és Japánban is készültek már hasonló utak.
Még 2015-ben, a Modern Városok Program részeként állapodott meg Szita Károly polgármester és Orbán Viktor miniszterelnök a 67-es út négysávos autóúttá fejlesztéséről. A munkaterület átadás-átvétel kicsit több, mint egy éve, 2017. július 5-én történt meg. A kiviteli tervdokumentáció elkészültéig olyan előkészítő munkák folytak, mint a fakivágás, tuskó kiszedés, humuszleszedés, illetve a régészeti dokumentációban meghatározott lelőhelyek megelőző feltárási munkái. Az érdemi kivitelezési munkák csak 2018. március hónapban kezdődtek.
A szerződés szerinti befejezési határidő 2019. szeptember 30-a.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)