Megszereztük: így alakul át Baranya és Pécs közlekedése, térképen a fejlesztés

Jeki Gabriella   
  Megosztom
Megszereztük: így alakul át Baranya és Pécs közlekedése, térképen a fejlesztés

A környezet- és egészségtudatosság jegyében egyre több pécsi és környékbeli pattan nyeregbe. Ennek apropóján a bicikliseket segítő projektekből is egyre több van: gyarapodnak a kerékpáros nyomvonalak, a köztéri biciklitárolók, de már üzemel a PécsiKe, a város új e-bringája is. A melegebb idő közeledtével egyre többünknek van kedve két kerékre pattanni, ezért a HelloVidék most összeszedte mind a már befejezett, mind a most tervezett vagy már a kivitelezés szakaszába lépett kerékpáros lehetőségeket Pécsett és Baranyában.

A fejlesztéseknek köszönhetően Pécs valódi kerékpárút-kerékpárnyomvonal hálózattal rendelkezik majd 2021-re, amelyek több irányban is feltárják a várost. A pécsi önkormányzat három Európai Uniós projekt keretében fejlesztette és fejleszti a város kerékpáros közlekedését. Ezeknek a beruházásoknak egy része már megvalósult, ilyen például az Egyetemvárost a Zsolnay negyeddel összekötő, vagy az Alkony-Nagyvárad utcai kerékpárút-kijelölés, illetve a régi Kertvárost feltáró kerékpárút. Jelenleg is zajlik a Zsolnay negyedet a Budai Vámmal összekötő és a Kertvárost a pellérdi kerékpárúttal összekötő szakasz építése.

Pécs kerékpáros fejlesztései több szempontból is egymásra épülő, logikus rendszert alkotnak. Az egyik, részben már meglévő, részben épülő és hamarosan megvalósuló útvonal kelet-nyugati irányban a teljes várost átjárhatóvá teszi a biciklisek számára, nyugaton a már meglévő orfűi kerékpárúthoz csatlakozik. A Nagy Imre úti fejlesztés a pellérdi kerékpárúthoz csatlakozik, ezzel mintegy párhuzamos lesz a tervezett Kertváros-belváros kerékpárút, ami a tervezett fejlesztések legfontosabb észak-déli tengelye. Pécs vezetése most annak a megoldását keresi, hogy ez a két út csatlakozni tudjon egymáshoz. A belvárost három kelet-nyugati irányú kerékpáros útszakasz is átszeli majd

– tájékoztatott a Pécs Városi Önkormányzat, ahol hangsúlyozták azt is, hogy a távlati cél szerint hiánypótló módon, egymáshoz csatlakozó kerékpárutak rendszerével tennék a város lehető legnagyobb részét biztonságosan járhatóvá a biciklisek számára.

A lehető legkevesebb fa kivágásával, a környezet legkisebb mértékű károsításával járó kerékpáros fejlesztések teljes összhangban zajlanak a pécsi úthálózat tervezett kisebb-nagyobb átalakításaival, amelyek szintén egységes koncepció mentén haladnak. A belvárost feltáró kerékpáros útvonalak kelet-nyugati irányban több alternatívát is kínálnak és elkerülik a 6-os főút városi szakaszát.

Most lássuk az aktuális pécsi kerékpáros fejlesztéseket:

  • Füzes dűlő és Nyugati ipari út összekötése: az 1,29 kilométer hosszú kerékpárúttal a Nyugati ipari út közvetlen összeköttetésbe kerül a Megyeri úttal, amely csatlakozik a Pellérdi kerékpárúthoz és a tervezett városi kerékpáros hálózathoz. A forgalomba helyezése 2020 nyarán várható.
  • E-közbringa rendszer kialakítása: az 1,2 kilométeres kerékpárúthoz egy elektromos közösségi kerékpárkölcsönző rendszer kapcsolódik: összesen 7 darab dokkoló állomással és 70 darab kerékpárral. A helyszínek: 400 Ágyas Klinika, Barbakán tér, Szepesy Ignác utca, Kossuth tér, Búza tér, 48-as tér, Zsolnay Negyed.
  • Kertváros–Belváros kerékpárút: a 4,5 kilométeres kerékpárút segítségével megvalósul a kertvárosi városrész és a belváros kerékpáros összeköttetése, csatlakozással a Tüskésréti tóhoz. A program megvalósítása 2020 nyarán indul.
  • Nyugati városrészi kerékpárút megvalósítása: a 4,1 kilométeres kerékpárút Pécs város nyugati településrészének kerékpárosbarát fejlesztését takarja, a nyugati városrész és az egyetemváros kerékpáros összeköttetését. A projekt megvalósítása 2020 őszén indulhat.
  • Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely megvalósítása: a 2,9 kilométeres kerékpárút célja a belváros forgalmi terhelésének csökkentése, a belváros munkaidőn kívüli megközelíthetőségének javítása, illetve az autóbuszok előnyben részesítése. A projekt kivitelezési közbeszerzése jelenleg folyamatban van.
  • Fenntartható Városi Mobilitási Terv: a 0,7 kilométeres kerékpárút részeként kerékpárforgalmi létesítményt jelöltek ki a Munkácsy Mihály utcában és a Fürdő utcában.
  • Zsolnay Negyed-Budai Vám kerékpárút: a 2 kilométeres kerékpárút a város keleti településrészének kerékpárosbarát fejlesztésére fókuszál, a Zsolnay Negyed és a Budai vám kerékpáros összeköttetésével.
  • Nagy Imre út fejlesztés: az 1,48 kilométeres kerékpárút a Maléter Pál úti csomóponttól egészen az EXPO center csomópontig tart majd, ahol fontos cél a nyomvályús burkolat megszüntetése, valamint a kopó- és kötőréteg cseréje is. A tervek szerint 2020 nyarán helyezik forgalomba.
  • A belváros észak-déli tengelye közlekedésfejlesztése: a 0,67 kilométeres kerékpárút céja a Bajcsy Zsilinszky utca kerékpárosbarát fejlesztése, illetve az ott található kereszteződés közlekedésbiztonsági szempontú átalakítása. A projekt során új, burkolt járda is készült a Bajcsy-Zsilinszy utca keleti oldalán. Az építési munkálatok várhatóan 2020.márciusában indulnak.
  • Zöldfelületi fejlesztések Uránvárosban a 6-os számú főút közlekedési terhelésének csökkentése és a városrész élhetősége érdekében: az 1 kilométeres kerékpárút mellett új parkolók, térburkolat, játszótér, kutyafuttató épült, de megtörtént a zöldterületek rendezése is.

A már említett közösségi kerékpáros közlekedést (PécsiKe) az elmúlt fél évben egyre többen használják Pécsett, akik ezáltal is csökkentik a város levegőjének szennyezettségét, a városi dugókat, zajokat. A város hat helyszínén elérhető e-bringa egyik fő célja, hogy népszerűsítse a belvárosi utazásokhoz ezt a hatékony és környezetbarát alternatívát. A kerékpárbérlés a téli szünet után 2020. március 3-án, kedden indul újra.

Közben innen 35 kilométerre gőzerővel zajlik a Villányt Villánykövesddel összekötő, biztonságos kerékpárkapcsolat kialakítása, ahol igyekeznek megteremteni a kerékpáros közlekedés infrastrukturális feltételeit is. A program több elemet tartalmaz, például kerékpártámaszok, kerékpártárolók kiépítését és az angol „bike and ride” alapján használt rövidítéssel jelzett, őrzött és kamerával megfigyelt B+R parkoló létesítését a vasútállomás területén, amely nálunk „biciklizz és utazz”-ként fordítható.

A csomópontoknál és átvezetéseknél fokozott közúti jelzőrendszerek hívják majd fel a figyelmet a kerékpárosokra. A lámpák majd napelemmel működnek majd. A kerékpárút lakott területen belüli részén nem csak új közvilágítást építenek ki, hanem a már meglévőt is kiegészítik, emellett részben szikkasztó földárokkal és részben burkolással oldják meg a csapadékvíz elvezetését, de megtörténnek a közműkiváltások is. A kétirányú forgalomra is alkalmas gyalog- és kerékpárutat várhatóan idén június végén adják át.

A TELJES TÉRKÉP MEGTEKINTÉSÉHEZ KATTINTS A KÉPRE

Egy új útvonalon készül környezetbarát fejlesztés Szigetvárra is, ahol csaknem hét kilométeres kerékpárutat alakítanak ki: a délnyugati városrészt kötik össze és a belvárosi kerékpárúttal. A most február végén záruló beruházás során új kerékpárút készült a Hoboli utca és a Tesco áruház közötti szakaszon, konkrétan 683 méteren, három méter szélességben új kerékpárút, 89 méteren 2,5 méter szélességben gyalog- és kerékpárút. A hazát hősiesen védő Zrínyi Miklósról is jól ismert településen a meglévő útburkolaton is kijelölnek még kerékpársávokat, több mint 6 000 méteren.

Tervezési szakaszához ért közben a Pécset és Siklós térségét összekötő, összesen 36 kilométeres kerékpárút is. 2021-re így járható lesz biciklivel a Pécs–Siklós útvonal, és elérhető lesz ugyanígy Harkány és Villány is. Az érintett települések abban bíznak, hogy a turisztikai célú fejlesztés a szezonalitást is csökkenti majd, ám az érintett településeken élők számára is jelentőséggel bír. A nyolc hónapig tartó tervezés, azt követő közbeszerzés és kivitelezést követően a kerékpárút átadására várhatóan 2021 nyarán kerülhet majd sor.

A kerékpározás szerelmeseinek (a teljesség igénye nélkül) összeszedtünk még a legnépszerűbb baranyai útvonalakat a www.holkerekparozzak.hu segítségével:

  • Útvonal: Mohácsi rév – Kölked – Nagynyárád – Bóly – Szederkény – Máriakéménd – Szellő – Erzsébet – Kékes – Geresdlak – Mohács (Táv: 72 km; Szintemelkedés: 600 m)
  • Útvonal: Pécs – Kozármisleny – Palkonya – Villánykövesd – Villány – Szoborpark – Nagyharsány – Siklós – Vokány – Újpetre – Kozármisleny – Pécs (Táv: 95 km; Szintemelkedés: 300 m)
  • Útvonal: Püspökszentlászló – Pécsvárad – Zengővárkony – Mecseknádasd – Óbánya – Kisújbánya – Zobákpuszta – Gesztenyés – Komló – Budafa – Zobákpuszta – Hosszúhetény – Püspökszentlászló (Táv: 74 km; Szintemelkedés: 1700 m)
  • Útvonal: Mohácsi rév – Duna gát – Kölked – Erdőfű – Mohács (Táv: 37 km; Szintemelkedés: 200 m)
  • Útvonal: Homorúd – Budzsák – Hercegszántó – Dávod – Csátalja – Nagybaracska – Homorúd (Táv: 56 km; Szintemelkedés: 200 m)

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

bicikli

bicikliút

infrastruktúra

infrastruktúra-fejlesztés

bringa

jeki gabriella