Csőstül jön a baj a MÁV-hoz: mi lesz így a vasúttal?

Szurok Dávid   
  Megosztom
Csőstül jön a baj a MÁV-hoz: mi lesz így a vasúttal?

Az állami vasúttársaság a nyár végén lényegében teljesen összeomlott. Mint ahogy arról beszámoltunk augusztus végén teljesen megbénult a Keleti pályaudvar, miután kisiklott egy vonat. Pályahiba miatt ugyancsak nem jártak a vonatok Szabadbattyán és Kiscséripuszta között, emiatt a dél-balatoni vonal átmenetileg leállt. A szakemberek szerint a MÁV régóta nehéz anyagi helyzetben van, amit csak tetéz, hogy az elmúlt időszakban leállították az összes kiemelt fontosságú vasúti nagyberuházást, és visszavonták az összes vasúti járműbeszerzést. Pongrácz Gergely, a Magyar Közlekedési Klub elnöke a HelloVidék megkeresésére elmondta, hogy nem csak a pénzhiány okoz jelenleg gondot, hanem teljesen téves közlekedéspolitikai szervezés is.

Síntörés miatt Szabadbattyán és Kiscséripuszta között nemrég teljesen leállt a forgalom, az egyik legforgalmasabb hazai vonalon, mindez akkor, amikor az egyik legnépszerűbb fesztiválra igyekezett rengeteg ember Zamárdiba. Ez még csak a jéghegy csúcsa, vagy kezdhetünk hozzászokni a hasonló jelenségekhez?

Véleményünk szerint az ÉS szókapcsolat a helyes: ez csak a jéghegy csúcsa, ÉS kezdhetünk hozzászokni, hogy ez csak rosszabb lesz, ha nem lesznek alaposabb változások a közlekedés területén.

Igaz-e, hogy a hazai vasúthálózat 42 százalékánál olyan rossz a helyzet, hogy sebességkorlátozásra van szükség? Egyáltalán melyek a legkritikusabb vidéki szakaszok?

Nehéz tisztán látni, hiszen épp nemrég mutattuk be egy példán keresztül (Csorna-Pápa vasútvonal), hogy a mellékvonali hálózaton akár teljesen indokolatlan sebességkorlátozásokkal is találkozni, miközben máshol akár fővonalakon is ténylegesen nagyon rossz körülmények vannak. Valami biztosan nincs rendben azzal a pályafenntartási szervezettel, ami ilyen egyenetlen teljesítményre képes.

A Keleti pu. melletti kisiklás - ami majdnem ütközéshez vezetett - esetében olyan információkat is kaptunk, hogy a hibát okozó két törött csavar egyike már valószínűleg hónapok óta törött volt, legalábbis a rozsdásodás mértéke erre utal. A fentiek miatt nehéz válaszolni arra is, hogy hol vannak a kritikus szakaszok...

Megállja-e a helyét az a felvetés, miszerint a MÁV és a magyar vasúti hálózat nem pénzhiány miatt amortizálódik el, hanem teljesen téves közlekedéspolitikai prioritások nyomán?

Nagyrészt igen, megállja. A MÁV költségvetése egyáltalán nem tekinthető kicsinek, az alap működtetésre és karbantartásra van (lenne) pénz. Azonban az EU-s források elköltése (pl. a jelenlegi IKOP+ lista) is mutatja, hogy valódi stratégia helyett elsősorban politikai lobbi érdekek mentén történnek a beruházások, tehát a fejlesztési pénzek hasznosulása elég gyenge.

Emellett látjuk, hogy pl. a 14-es vonalon a karbantartás is kimerül néhány kamu-lassújel (sebességkorlátozás) kitűzésében... De mit várunk, ha nincs erős megrendelő, és lényegében a MÁV azt csinál, amit akar?

Az elmúlt években/évtizedekben is hozzászokhattunk már a MÁV körül tapasztalható annomláknak. Csak idő kérdése volt, hogy mikor fog robbanni a bomba. Mégis mi vezetett a MÁV „fekete hétfőjéhez”?

Véletlenek összjátéka, ebbe mi nem látunk többet bele. Természetesen az esélyek az ilyen hibákra egyre nőnek.

Vannak-e becsléseik arra vonatkozóan, hogy mekkora összegre lenne szükség a MÁV-nak, ahhoz, hogy felújítsak a vonalakat, és modern európi színvonalú gépparkra cseréljék a kiöregedett vonatokat?

A lényeg az volna, hogy legyen az országnak egy integrált és ütemes (ITF) menetrendje (vasút, busz, falubusz, stb.), ami óránként lehetőséget ad A-ból B-be utazni. Egy ilyen hálózat ugrásszerű fejlődés lenne a mai ad-hoc közlekedéshez képest, és nem is lenne sokkal drágább annak fenntartása. Ha ez megvan, akkor a beruházásokat úgy kell ütemezni, ahogy a menetrend diktálja: ahol pl. "nehezen ér át" a vonat az egyik átszállási pontból a másikba 30-60 perc alatt, ott érdemes sebességet emelni, stb.

Ez így jóval olcsóbb lenne, mint ahogy ma csináljuk: ahol erős politikus van, az a vonal "kap" a fejlesztési csomagból, ha kell, ha nem. Véleményünk szerint egy EU-s ciklus forrásai (kb. 1500 Mrd forint) elég lenne a legalapvetőbb fejlesztésekre - persze ehhez a fenntartást is gatyába kell rázni, különben az lesz, mint ma, hogy az EU-s projektben felújított pálya 7-8 év múlva már kapja is a sebességkorlátozásokat...

Lázár János nemrég egy 5 pontos akciótervet jelentett be, ami érinti a vasutat is. Látva a MÁV-ban eluralkodó állapotokat, mit gondol, mire lesz ez elegendő?

Semmire. Nehéz komolyan venni Lázár tervét, hiszen világos, hogy nem érti, mi a lényege a közlekedésnek, már ami a nem autózás részét illeti. Nagyon helyes kiindulópontból ("a közlekedés legyen alapvető jog") eljutni addig, hogy ez jelentse azt, hogy minden faluból napi 3-4 alkalommal (!) el lehessen érni átszállás nélkül (!) a járási központot világosan mutatja az inkompetenciát.

A helyes megoldás - ahogy már jeleztem - az integrált-ütemes menetrend országos bevezetése lenne, azaz mindenhonnan óránként, esetleg kétóránként (az igazán ritkán lakott részeken feltételes járatokkal) kapcsolatot kell adni az első gerinchálózati csomóponthoz, ahol jó átszállási kapcsolatokkal elérhetővé válik a teljes országos hálózat, ami szintén ütemesen működik.

Szeptembertől több vonalon is megkezdődik az úgynevezett "kalaúz nélküli rendszer". Mit gondolnak, van-e összefüggés a tervezett rendszer, és a létszámhiány között?

Nyilván van, bár nem ördögtől való a szúrópróba-szerű ellenőrzésekre átállás az elővárosi vonatokon.

Régóta visszatérő kérdés a szakemberhiány, ami sajnos a MÁV-ot is érinti. Összességében hány mozdonyvezető hiányzik?

Ezt a MÁV a mai menetrend fényében nyilván pontosan meg tudja válaszolni. Mi azonban azt valljuk, hogy a fent említett ITF-jellegű menetrend nélkül egyébként is csak az agónia fog folytatódni, szóval a mai menetrend ilyen szempontból nem releváns.

Végezetül: Ahhoz, hogy valódi változás legyen, strukturális változás kellene. Normális, erős megrendelő nélkül nem lesz jobb a szolgáltatás színvonala. Az elég világos, hogy a minisztérium erre a szerepre alkalmatlan, ezért létre kellene hozni egy "országos BKK-t" erre a szerepre. Ameddig minden szerepben a MÁV ilyen-olyan osztályai és/vagy leányvállalatai vannak, addig nehéz változást elérni.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

utazás

máv

vasút

mozdony